Lessen combineren: hoe doe je dat?

Er zijn mensen die geen genoeg kunnen krijgen van sporten. Die twee groepslessen achter elkaar volgen. Ja, die mensen zijn er echt, haha! Wil jij dat ook wel, maar lijkt het je zwaar? Check hier mijn tips voor het combineren van lessen. NOTE: ook handig voor degene die het groepslessenrooster maakt!

Combineer twee verschillende lessen

Kijk naar de inhoud van de les. Bestaat de les uit krachtoefeningen? Combineer deze les dan met een conditieles. Is de les voornamelijk gericht op je core (romp)? Volg daarna of daarvoor dan een les die daar niet op focust. Fijne combinaties zijn:

-een aerobicsles met daarna een buikspierkwartier of een core training

-een les met krachtoefeningen met daarna een dansles (of andersom)

-een body & mind les na een actieve les

Snap je het? Ik zou bijvoorbeeld zelf niet snel een XCO-les (XCORE) met een CXWORX-les combineren. Beide lessen focussen op je core. Ja, er zitten andere elementen in, maar de strekking is hetzelfde.

Kijk naar het rooster

Veel sportscholen houden al rekening met het maken van combinaties. In een fijn rooster zijn de lessen zó ingedeeld dat je ook daadwerkelijk combo’s kunt maken. Dan is er bijvoorbeeld een buikspierkwartier na een les die daar goed mee combineert. Maar natuurlijk lukt dat niet altijd in verband met de bezetting en de ruimte. Dus…

Vraag het gewoon!

Zeg tegen de instructeur dat je graag lessen zou combineren. Vraag wat hij/zij een goede combinatie vindt. Persoonlijk zou ik het altijd zeggen als een combinatie geen goed idee zou zijn. Liever dat dan blessures of verkeerd trainen.

Realiseer je dat een combinatie maken niet altijd het beste is

Je denkt misschien: hoe meer ik train, hoe beter. Niet per se waar. Tenminste, niet als het om combinaties van lessen gaat. Bedenk: een les is een compact aanbod. Er is, als het goed is, over nagedacht. Je doet een warming up, de les en de cooling down. Dat hoort bij elkaar.

Sommige lessen zijn zo gemaakt dat je eventjes heel krachtig traint en daarna rust moet nemen. Die rust is bewust! De les werkt als het ware door als ‘ie al is afgelopen. Laat je niet misleiden door de duur van een les, want soms is een korte training juist krachtiger/beter/effectiever, dan een lange sessie. Dit hangt van het soort les af. Want…

Je hoeft niet per se lang aanwezig te zijn in je sportschool

Tegenwoordig zie je vaak kortere lessen op het rooster staan. Drie kwartier of zelfs een halfuur. Soms wekt dat de impressie dat dat gedaan is om de les te kunnen combineren. Veel mensen, ook in de fitnessruimte, hebben namelijk het idee minimaal een uur in de sportschool aanwezig te moeten zijn. Dat gaat niet altijd op. Zoals ik in de vorige alinea ook al schreef, een les is een compleet pakketje. Tenzij het zich echt op één ding richt natuurlijk, bijvoorbeeld een buikspierkwartier.

Wat ik zelf altijd doe?
Omdat ik lesgeef, komt het vaak voor dat ik meerdere lessen achter elkaar geef. Dat vind ik prima, het is mijn werk, uren maken is fijn. Wél vind ik het prettiger werken als het echt verschillende lessen zijn. Dat is fijner voor mijn lijf en het is makkelijker met onthouden (pasjes, oefeningen…). Maar als ik gá sporten, dan houd ik het het liefst bij een enkele les. Even flink knallen, al mijn energie in de les stoppen en na een uur/drie kwartier/half uurtje weer naar huis.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips. Het zijn richtlijnen, hè. Laat je goed informeren in de sportschool als je lessen wilt combineren. Misschien vind je het geweldig om twee uur spinning achter elkaar te volgen. Voor sommige mensen werkt dat inderdaad goed. Maar je kunt je ook afvragen: geef ik in één enkele les álles of verdeel ik mijn energie over twee lessen?