Maandelijks archief: juli 2014

Here comes the sun // VAN BRITT

Sporten in de zomer – TIEN TIPS

Misschien heb je er helemaal geen zin in. Sporten in de zomer. Je hebt vakantie. Het is lekker weer. De kinderen hebben vrij van school… Er zijn heel veel ‘smoesjes’ te verzinnen om niet te gaan sporten. Probeer jezelf op te peppen! Een paar tips met betrekking tot sporten in de zomer.

Tip 1: drink voldoende!

Heel logisch eigenlijk. Als het warm is, moet je veel drinken. Zeker wanneer je sport. Je hebt misschien de neiging om een ijskoud glas water te nemen na het sporten. Of een lekker koel sportdrankje. Maar het kost je lijf juist veel energie om die koude drank op te warmen. Lauw water (of gewoon koud) is dan beter. Las tijdens het sporten ook een (of meerdere) momenten extra in om te drinken.

Tip 2: eet goed!

Weer zo’n open deur als hierboven. Je zweet veel, dus zorg dat je zoutgehalte op peil blijft. Daarnaast kun je met warm weer minder trek hebben. Sla geen maaltijden over, zeker niet wanneer je sportregime gewoon doorgaat.

Tip 3: kleed je goed!

Draag luchtige kleding. Liever geen zwart of ander donkers, zeker niet als je buiten sport, want dan neemt je kleding meer warmte op. Draag ook iets op je hoofd (een pet bijvoorbeeld) als je buiten gaat sporten.

Tip 4: smeer!

Sport je buiten, smeer je dan goed in. Bij voorkeur met een waterproof zonnebrandcrème, zeker als je snel/veel zweet. Doe dit altijd als je buiten gaat sporten, want ook bij bewolkt weer kun je nog verbranden.

Tip 5: sport in de ochtend of avond!

Probeer het heetste moment van de dag te vermijden. Als het even kan, sport dan in de ochtend, wanneer het nog niet zo warm is. Of in de avond, als het al een beetje is afgekoeld.

Tip 6: check het rooster!

Sport je in een sportschool, check dan de openingstijden. Bij veel sportscholen worden die in de zomer aangepast. En volg je groepslessen, laat je dan informeren over het rooster, want het kan best zijn dat er minder lessen zijn in de vakantie. Het zou jammer zijn als je aan een gesloten deur staat of dat je er bent terwijl de les niet doorgaat.

Tip 7: airco!

Persoonlijk vind ik het prima als de airco aan staat tijdens het sporten. Daar zijn de meningen wel over verdeeld. Mijn tips voor sporters: zoek een plekje in de zaal waar de airco niet direct blaast. En zorg voor een goede overgang als je weer naar buiten gaat. Buiten is het dan ‘ineens’ heel warm, dan krijg je echt zo’n klap. Trek iets aan, direct na het sporten. Wen eventjes en ga daarna pas naar buiten.

Tip voor instructeurs: zet de airco niet keihard aan. En kijk ook naar het soort les dat je geeft. Een BodyBalance les bijvoorbeeld. Daar begin je vrij fanatiek (warming-up, benen, buik, rug…), maar vanaf de twist wordt de workout veel rustiger en minder inspannend. Dan koel je juist heel erg af als de airco gewoon blijft knallen.

En verder, heel belangrijk, een airco heeft onderhoud nodig!

Tip 8: niet te fanatiek beginnen!

Zeker voor onervaren sporters! Je kunt op elk moment in het jaar starten met sporten, wat mij betreft, maar zeker in de zomer is voorzichtigheid geboden. Een ervaren sporter weet wat hij kan verwachten. Van de les/workout, maar ook van z’n lijf. En zelfs als je al langer sport en het is echt heel warm buiten, dan is het beter om wat minder fanatiek te beginnen. Even aanvoelen hoe je lichaam reageert.

Tip 9: een andere sport?

Heeft jouw sport een zomerstop? Of vervalt net die ene les die jij altijd volgt? Dan is NU het uitgelezen moment om eens iets anders te proberen (neem daarbij wel tip 8 in achting). Ik heb het regelmatig meegemaakt dat mensen in de zomer een andere les probeerden (omdat de les die ze gebruikelijk deden verviel of op een ander tijdstip plaatsvond) en daar blij verrast over waren. Sterker nog, bij mijn balance-les hield ik na iedere zomer nieuwe mensen over. Dat gebeurde soms per ongeluk. Iemand kwam voor een les, had niet op het rooster gekeken en deed vervolgens maar met de les mee die er wel was. En soms wist de sporter het wel van tevoren, maar kwam het tijdstip gewoon beter uit en durfde hij/zij de uitdaging wel aan om eens iets nieuws te proberen. Balance wordt nog wel eens gezien als een ‘zweverige’ les. Of mensen denken dat het ‘te rustig’ is. Terwijl je hard moet werken, hoor. Dat merkten de mensen die per ongeluk mee kwamen doen dan en sommigen bleven dan balancen. Ook na de zomer.

Voetbal je? Of zit je bij de volleybalclub? Beoefen je een teamsport? Veel van de verenigingen stoppen in de zomer eventjes met de trainingen. Bekijk dan eens of het voor jou mogelijk is om een tijdelijk abonnement aan te gaan bij een sportschool. Veel clubs bieden zomerabonnementen aan. Daarnaast zijn er ook verenigingen die samenwerken met sportclubs. Dan krijg je bijvoorbeeld korting bij de sportschool als je je lidmaatschapskaart van je vereniging toont. Vaak wordt dit gecommuniceerd in het clubblad.

Vervalt jouw sport en is de sportschool geen optie voor jou? Zorg toch voor beweging. Ga fietsen, wandelen, zwemmen… Allemaal dingen die je prima kunt doen in de zomer. En ga vooral samen! Hartstikke gezellig! En een potje badmintonnen of samen met de kinderen voetballen… Ook beweging!

Tip 10: luister naar je lichaam!

Verwacht niet dat je bij een hoge temperatuur dezelfde prestaties kunt leveren als je gewend bent. Luister goed naar je lichaam. Als je bijvoorbeeld duizelig wordt, dan is dat echt een teken van je lichaam dat je rustiger aan moet doen (of zelfs stoppen). Denk niet: ja, maar normaal gesproken lukt me dit, dus nu ook, hoor! Ga niet over je grenzen.

Hopelijk heb je iets aan mijn tips. Wees voorzichtig als je gaat sporten bij hoge temperaturen. Het kan wel (in veel gevallen prima zelfs), maar pas de training/je mindset erop aan.